Aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) wordt momenteel onderzoek gedaan naar hoe ouders en kinderen elkaar beïnvloeden. ‘Wat doet het met u als ouder als uw kind dwars of opstandig is? En wat doet het met het kind als u zich niet goed voelt?’ zijn de vragen waar de onderzoekers graag een antwoord op willen geven. Interessante vragen. Toen ik werd gevraagd om mee te doen aan het onderzoek, hoefde ik niet lang na te denken. Het is een dagboekstudie waarbij ik 2 weken lang elke dag een vragenlijst in moest vullen over het boze en opstandige gedrag van 1 van onze kinderen. Chris, onze jongste van ruim 2,5 jaar, laat het vaakst opstandig gedrag zien, echter moesten de kinderen tussen de 3 en 8 jaar oud zijn voor het onderzoek. Dus werd het Saar of Gijs. De kinderen zelf gaven beiden aan dat Gijs het vaakst boosheid had, Elmar en ik dachten toch dat Saar vaker opstandig gedrag laat zien en zodoende koos ik ervoor om 2 weken lang de vragenlijst in te vullen over Saar. De vragenlijst begon elke dag met de vraag welk gewenst gedrag je kind had laten zien die dag. Fijn om positief te beginnen! Bijna elke dag was Saar vrolijk, eerlijk, lief voor anderen geweest en had ze samen gespeeld. De gewenste gedragingen ‘delen’ en ‘rustig blijven in moeilijke situaties’ vindt Saar nog lastig en kon ik vaker niet dan wel aankruisen. Echter sommige dagen keek ik terug op de dag en kon ik concluderen dat het haar wel gelukt was om te delen of om rustig te blijven in moeilijke situaties! Elke dag moest ik ook invullen welk ongewenst gedrag Saar had laten zien die dag. Sommige dagen kon ik het meteen aankruisen, terwijl op andere dagen ik echt lang na moest denken of en welke ongewenst gedrag Saar die dag had laten zien. Ook moest ik op een schaal van 1 tot 10 dagelijks aangeven hoe erg Saar dwars en opstandig gedrag had laten zien. Door 2 weken lang het ongewenste gedrag van Saar te registreren, kreeg ik meer inzicht in het gedrag van Saar en viel het me op dat het wel meeviel met het boze en opstandige gedrag!
Nog interessanter was de vraag hoe ik als ouder reageerde op zowel het gewenste als het ongewenste gedrag. Door dagelijks de vragenlijst in te vullen, werd ik gedwongen om te reflecteren op mijn eigen handelen. Hoe reageer je als je kind vrolijk gedrag laat zien, zichzelf aan het vermaken is of lief is voor anderen. Reageer je daar uberhaupt op? We zijn geneigd om vooral te reageren op ongewenst gedrag (‘Nee’, ‘Stop daarmee’, ‘Niet doen’) en gewenst gedrag te negeren. We denken er niet aan of zijn bang dat we ons kind uit het spel halen en dat ze stoppen met het gewenste gedrag. Terwijl dat reuze mee valt. Voor kinderen (en voor volwassenen net zo goed) is het zo belangrijk om positieve feedback te krijgen, om waardering te krijgen. Om goed in je vel te zitten en te kunnen groeien, hebben kinderen 5 positieve opmerkingen nodig tegenover 1 kritische noot. Het zal je niet verbazen dat positieve opmerkingen en signalen bijdragen aan een goede relatie met je kind. Dus laat je waardering blijken als je kind zich gewenst gedraagt, strooi met complimenten en positieve opmerkingen en kijk wat dat met jullie relatie doet!
Bij deze de uitnodiging om ook jouw kind 2 weken lang te observeren en dagelijks bij te houden welk gewenst en ongewenst gedrag je kind laat zien. Welk inzicht geeft het jou? Valt het mee? Of zie je juist vaak boos en opstandig gedrag? Volg dan ons gratis webinar Opstandig Gedrag op 8 of 24 juni. Ga voor meer informatie en inschrijven naar mevrouwmaan.nl/webinar-vragenuurtje
Marleen is orthopedagoog, getrouwd met Elmar en schrijft graag over haar 3 kinderen; Saar (7 jaar), Gijs (5 jaar) en Chris (2 jaar) en alles wat daarbij komt kijken…