Onze trajecten voor onderwijsprofessionals
Wij ondersteunen leraren in de complexe taak van het lesgeven: het integreren van verbinding en gezag.
Mevrouw Maan verzorgt trainingen met praktische handvatten voor een ontspannen en positieve sfeer op school. Zodat je met meer regie, energie en plezier liefdevol en daadkrachtig kan handelen en je gezag kunt vormgeven op een manier die bij jou en de school past.
Gedragsproblemen in de klas en op school
Herken je dit?
Je bent het onderwijs ingegaan omdat je hart ligt bij het lesgeven aan kinderen. Je doet dat met heel je ziel en zaligheid. Maar het wordt steeds zwaarder: leerlingen hebben nog maar weinig respect voor je, ze luisteren niet, irriteren elkaar, praten door je uitleg, gaan niet aan het werk en zorgen dat anderen ook niet aan het werk komen.
Je voelt je vooral politieagent in plaats van leraar.
Steeds maar weer aanspreken, verwachtingen uitspreken, straffen en belonen, soms eruit sturen – maar niks lijkt echt te werken. Je voelt je uitgeblust en het schooljaar duurt nog lang…
Weer plezier in lesgeven
Stel je voor: je begint je lesdag met vertrouwen, de leerlingen werken mee in plaats van tegen, en je eindigt je dag niet uitgeput maar voldaan. Je hebt de regie in je eigen klas en kunt eindelijk weer doen waar je voor gekozen hebt: je leerlingen helpen groeien.
Wat ga je leren?
→ Contact maken met alle leerlingen in je klas, ook met lastig gedrag
→ Begrijpen waarom leerlingen onacceptabel gedrag laten zien en wat ze echt nodig hebben
→ Rustig blijven en duidelijk zijn zonder schreeuwen of dreigen
→ Je klas leiden met warmte én grenzen
→ Een veilige sfeer creëren waar iedereen zich gehoord voelt
→ Standhouden bij provocaties en uitdaging van gezag
Van uitputting naar voldoening
Geen eindeloze discussies meer, geen machtsstrijd om wie er de baas is. Leer hoe je kinderen en jongeren meekrijgt door hen serieus te nemen, duidelijk te zijn over wat wel en niet kan, en samen te werken in plaats van tegen elkaar te werken.
Wat ga je bereiken?
Een warme band met je leerlingen die weten waar ze aan toe zijn. Je ziet elk kind en hoort wat ze nodig hebben, terwijl je rustig maar duidelijk grenzen bewaakt.
Het resultaat: Je gaat weer met plezier naar school. Aan het einde van de dag voel je voldoening in plaats van uitputting.
Angstproblemen in de klas en op school
Soms merk je dat kinderen vaak met buikpijn naar school komen, met hoofdpijn naar huis gaan of steeds vaker ziek thuis blijven. Zijn ze echt ziek of speelt er iets anders? zegt je onderbuikgevoel. Kinderen die angst hebben, angst om te falen, angst voor sociale interactie, angst voor school in het algemeen, kunnen langzaam thuiszitters worden. Naar school gaan wordt een steeds grotere opgave. Gedachten als: ‘Dan gaan ze vragen waar ik was of wat er met mij is’ of ‘Ik loop te ver achter, ik kan het toch niet’ voeren de boventoon. Wat is de juiste aanpak om én de angst te aanvaarden én het vertrouwen te geven dat de leerling de angst aankan? Graag gaan we samen aan de slag om een plan van aanpak te maken wat jij als leerkracht kan doen om de leerling te ondersteunen en te begrenzen.
Samen aan de slag
Met verbinding en gezag. Om verbinding en gezag te integreren in je dagelijks werk.
Verbinden én begrenzen
In onze training is er veel aandacht voor het opbouwen van een betekenisvolle band met je leerlingen. Én er is aandacht voor het geven van duidelijke grenzen en jouw verzet tegen onacceptabel gedrag.
Jij hebt weer regie
De sfeer in de klas is beter, je gaat weer met plezier naar school en aan het einde van de dag heb je energie over!
Je doet wat je het allerliefste doet
En dat is lesgeven!
Over de trainers
Als zorg- en onderwijsprofessionals hebben wij al meer dan 15 jaar ervaring in de praktijk en vertalen wij deze praktijkervaring ruim 10 jaar in trainingen aan professionals. We weten waar we het over hebben, waar je als professional tegenaan loopt en wat de uitdagingen in het onderwijs zijn. Onderbouwd met de laatste wetenschappelijke inzichten geven we onze trainingen vorm.
Wat zijn de patronen binnen een team? Hoe werken de dynamieken in een klas? Hoe kan je de vicieuze cirkel van negatief gedrag doorbreken? Welke training je ook kiest, de deelnemers gaan naar huis met concrete handvatten die ze de volgende dag in hun werk kunnen toepassen.